fbpx

Sō Percussion

Kuva: Evan Monroe Chapman 2016

Sō Percussion on jo kahdenkymmenen vuoden ajan uudelleenmääritellyt kamarimusiikkia 2000-luvulle heidän ”innoittavan tarkkuuden ja anarkian, kurinalaisuuden ja hillittömyyden sekoituksellaan” (The New Yorker).  Heidän häikäisevän laaja työskentelynsä on yhtä juhlaa yleisölle: live-esiintymiset joissa ”telepaattiset voimat” (The New York Times) herättävät henkiin värikkään perkussiorepertuaarin; ylenpalttinen valikoima kiinnostavia yhteistöitä klassisen musiikin, indierockin, nykytanssin ja teatterin kanssa; sekä heidän työnsä koulutuksen ja yhteisöjen parissa, joiden kautta he luovat mahdollisuuksia ja alustoja musiikille ja artisteille jotka tutkivat aikamme taiteen päättymättömiä mahdollisuuksia.

Opiskeluaikojen ensiesiintymisestään vuonna 1999 lähtien Sō Percussion on nähty monilla aikamme arvostetuimmilla konserttilavoilla ja festivaaleilla: muun muassa Carnegie Hallilla, Paris Philharmoniella, Barbicanissa, Walt Disney Hallissa Los Angeles Philharmonicin ja Gustavo Dudamelin kanssa, Lincoln Center Festivalilla, ja ympäri Eurooppaa, Australiaa sekä Etelä-Amerikkaa.

Heidän katalogiinsa lukeutuu yli 25 levytystä, joihin kuuluu merkittäviä levytyksiä mm. David Langin, Steve Reichin, Steve Mackeyn ja monien muiden musiikkia. Yhtye on tilannut musiikkia aikamme säveltäjistä muun muassa David Langilta, Julia Wolfelta, Steven Mackeyltä ja Caroline Shawlta. Klassisten konserttisalien ulkopuolisia yhteistyöprojekteja he ovat tehneet muunmuassa Shara Novan, koreografi Susan Marshallin ja John Heginbothamin, The Nationalin, Buke & Gasen, Bryce Dessnerin ja monien muiden kanssa.

Kaudella 20-21 julkaistiin kaksi erinomaista albumia moninkertaisen yhteistyökumppanin Caroline Shawn kanssa. Tammikuussa 2021 julkaistu Narrow Sea (Nonesuch Records), joka levytettiin yhdessä Dawn Upshawn ja Gilbert Kalishin kanssa, voitti parhan nykymusiikkisävellyksen Grammyn. Sitä seurasi Let the Soil Play Its Simple Part, jonka Shaw ja Sō kehittelivät kolmen yhteisen studiopäivän aikana. Molemmat levytykset ovat saaneet viiden tähden arvosteluja ja kansainvälistä huomiota mielikuvituksellisesta yhteistyöstään, rikkaasta ja monitahoisesta rytmiikasta ja tekstuurista sekä inspiroituneesta laajalle ulottuvien kiinnostuksen kohteiden tutkailusta.

sopercussion.com

“Through a mix of consummate skill and quirky charm, this mercurial quartet has helped to ignite an explosive new enthusiasm for percussion music old and new.”
The New York Times

For twenty years and counting, Sō Percussion has redefined chamber music for the 21st century through an “exhilarating blend of precision and anarchy, rigor and bedlam” (The New Yorker). They are celebrated by audiences and presenters for a dazzling range of work: for live performances in which “telepathic powers of communication” (The New York Times) bring to life the vibrant percussion repertoire; for an extravagant array of collaborations in classical music, pop, indie rock, contemporary dance, and theater; and for their work in education and community, creating opportunities and platforms for music and artists that explore the immense possibility of art in our time.

Since its first performance as a student ensemble in 1999, Sō Percussion has appeared at many of the most prestigious concert halls and festivals around the world, including Carnegie Hall, the Paris Philharmonie, the Barbican Centre, Walt Disney Hall with the Los Angeles Philharmonic and Gustavo Dudamel, the Lincoln Center Festival, at the international TED conference, and throughout Europe, Australia, and South America. In 2020, Sō conducted an Amid the Noise residency at the University of Trinidad and Tobago, and performed in the finals of Panorama with the Caribbean Airlines Skiffle Steel Orchestra. Sō has been featured on WNYC’s Radiolab with Jad Abumrad, NPR’s Weekend Edition, NPR Music’s Tiny Desk Concert, New Sounds with John Schaefer, and elsewhere.
Their catalogue of more than twenty-five albums features landmark recordings of works by David Lang, Steve Reich, Steve Mackey, and many other composers. They have also commissioned and are advocates for works by contemporary composers such as David Lang, Julia Wolfe, Steven Mackey, and Caroline Shaw. Distinctively modern collaborations with artists who work outside the classical concert hall, include Shara Nova, choreographers Susan Marshall and John Heginbotham, The National, Buke & Gase, Bryce Dessner, and many others.

Sō Percussion’s original productions – including From Out A Darker Sea, Where (we) Live, and Jason Treuting’s Amid the Noise – employ a distinctively 21st century palette of original music, artistic collaboration, theatrical production values and visual art, yielding powerful explorations of the human experience.

The 20/21 season saw the release of two outstanding albums with frequent collaborator Caroline Shaw. Narrow Sea, released in January 2021 on Nonesuch Records with Dawn Upshaw and Gilbert Kalish, was nominated for a Grammy Award for Best Contemporary Classical Composition. It was followed by Let the Soil Play Its Simple Part, which features songs that Shaw and Sō developed over three days of studio time. Both albums received five star reviews and international attention for the imaginative collaboration, rich and complex rhythms and textures, and inspired exploration of wide-ranging interests.

This season, they return for their seventh featured concert at Carnegie Hall with an all-star cast of collaborators. They also tour their new Nonesuch Records album Let the Soil Play Its Simple Part with Shaw. Sō Percussion is in its eighth year as Edward T. Cone performers-in- residence at Princeton University.

Sō Percussion uses Vic Firth sticks, Zildjian cymbals, Remo drumheads, Estey Organs, and Pearl/Adams instruments. Sō Percussion would like to thank these companies for their generous support and donations.

Esiintyy konserteissa

Ei tulevia keikkoja.

Ylös